واکنش تروئیکای اروپا به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی 60 درصدی
(last modified 1400-01-25T12:57:41+00:00 )
حمل 25, 1400 17:27 Asia/Kabul
  • واکنش تروئیکای اروپا به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی 60 درصدی
    واکنش تروئیکای اروپا به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی 60 درصدی

تروئیکای اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از اقدام های اخیر ایران برای رساندن سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد ابراز نگرانی کردند.

کشورهای عضو تروئیکای اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: دولت های فرانسه، آلمان و بریتانیا (EU۳) از تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد با سانتریفوژهای پیشرفته بر اساس اطلاعیه ۱۳ آوریل(24 حمل) (سه شنبه) این کشور به آژانس بین المللی انرژی اتمی، با نگرانی عمیق آگاهی یافته اند.

تروئیکای اروپا با ادعای اینکه ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد، یادآور شدند، اعلامیه ایران در زمانی است که همه طرف‌های برجام و آمریکا گفت‌وگوهای اساسی با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای احیای برجام را در وین آغاز کرده‌اند.

ادعای مضحک و ابراز نگرانی دولت های فرانسه، آلمان و بریتانیا در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، 8 مه 2018(18 ثور 1397) به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد و آن‌های هیچ گونه اقدام سازنده ای در این خصوص انجام ندادند.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

کلیدواژه