حمل 28, 1400 08:27 Asia/Kabul
  • یاوه‌گویی‌های وزیر خارجه رژیم صهیونیستی علیه ایران
    یاوه‌گویی‌های وزیر خارجه رژیم صهیونیستی علیه ایران

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در راستای تبلیغات ضد ایرانی صهیونیست‌ها، مدعی شد که این رژیم به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهد.

به گزارش رادیو دری، «گابی اشکنازی» که روز جمعه در نشست چهارجانبه وزیران خارجه امارات، رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس صحبت می‌کرد، مدعی شد اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد داد.

این در حالی است که ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است؛ اما در مقابل رژِیم صهیونیستی هنوز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به برنامه هسته‌ای خود را نداده و همچنان سیاست غیرقانونی توسعه این برنامه و گسترش زرادخانه اتمی خود را ادامه می‌دهد.

پیش از  این نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران به نحو نظام‌مند تعهدات خود را در توافق هسته‌ای زیر پا گذاشته است و از جامعه بین‌المللی خواست تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  در 8 مه 2018 تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهدات شان حفظ کند، اما اروپایی ها هیچ اقدامی برای حفظ  توافق هسته ای و اجرایی کردن تعهدات خود انجام ندادند. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019(18 ثور 1398)در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه