حمل 29, 1400 10:16 Asia/Kabul
  • تاکید بر گسترش همکاری های صنعتی و تجاری ایران و صربستان
    تاکید بر گسترش همکاری های صنعتی و تجاری ایران و صربستان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر امور خارجه صربستان، بر گسترش همکاری‌های ایران و صربستان در زمینه صنعت، معدن، سرمایه‌گذاری و افزایش تجارت خارجی تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری؛ «حمید زادبوم» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار «نیکولا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان با تاکید بر ضرورت تسهیل تجارت بین دو کشور به موافقت‌نامه تجارت آزاد منعقد شده ایران با کشورهای حوزه اوراسیا و ظرفیت‌های مثبت ایجادشده اشاره کرد و گفت: طرفین با پیگیری و نهایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی می‌توانند زمینه را برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد در آینده فراهم کنند.  

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران منطقه بالکان را در سیاست خارجی ایران با اهمیت توصیف کرد و افزود: صربستان و منطقه بالکان دروازه ورود به بازار اروپا برای ایران محسوب می‌شود و بازار ۸۰ میلیونی ایران و کشورهای همسایه نیز فرصت مناسبی برای همکاری بخش خصوصی و دولتی دو کشور ایجاد کرده است.

زادبوم با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران افزود: به رغم شرایط کرونا و تحریم‌های ظالمانه حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته  ۷۳میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار حجم صادرات و ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات ایران بوده است.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این دیدار با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و صنایع گفت: فضای مناسب کسب و کار و حضور گسترده شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی و چینی در حوزه‌های صنعتی مانند خودروسازی، صنایع لبنیات و صنایع معدنی صربستان ایجاد و روابط تجاری گسترده نیز با کشورهای حوزه اوراسیا برقرار شده است.

نیکلا سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان روز (شنبه) وارد تهران شد.

 وزیر امور خارجه صربستان در سفر به ایران علاوه بر دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مقامات ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

کلیدواژه