حمل 31, 1400 08:55 Asia/Kabul
  • خاویر سولانا: فشار حداکثری ترامپ یک شکست عظیم بود
    خاویر سولانا: فشار حداکثری ترامپ یک شکست عظیم بود

مسئول پیشین سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را یک شکست عظیم توصیف کرد و مذاکرات وین را فرصتی برای نجات برجام دانست.

به گزارش رادیو دری، خاویر سولانا روز دوشنبه در یادداشتی که در تارنمای "پراجکت سیندیکیت" منتشر شد، نوشت: برجام که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، پس از سال‌ها مذاکره طاقت‌فرسا منعقد شد، که ترامپ آن را تنها فقط به عنوان بخشی از استراتژی " فشار حداکثری " متکبرانه و کوته بینانه خود نسبت به ایران، کنار گذاشت.

سولانا اضافه کرد: با روی کار آمدن جو بایدن، مذاکراتی که این ماه در وین آغاز شد، به قدرت‌های اصلی جهانی فرصتی دیپلماتیک برای نجات این پیمان می‌دهد. ما باید امیدوار باشیم که آنها موفق شوند، زیرا " فشار حداکثری" ترامپ یک شکست عظیم است.

اعضای برجام در قالب کمیسیون مشترک از هفته گذشته دور دوم مذاکرات خود را در وین آغاز کرده‌اند تا چگونگی بازگشت آمریکا به این توافق را بررسی کنند.

واشنگتن در مه 2018 در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌ های هسته‌ ای، تحریم‌ های گسترده‌ ای را نیز علیه تهران وضع کرده است اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به بازگرداندن این کشور به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران 4 ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده است.

جمهوری اسلامی ایران در مه 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام، و ناکامی کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود، کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

 

کلیدواژه