استاد دانشگاه شانگهای:همکاری چین و ایران به نفع تهران، پکن و منطقه است
(last modified 1400-02-01T10:03:11+00:00 )
ثور 01, 1400 14:33 Asia/Kabul
  • استاد دانشگاه شانگهای:همکاری چین و ایران به نفع تهران، پکن و منطقه است
    استاد دانشگاه شانگهای:همکاری چین و ایران به نفع تهران، پکن و منطقه است

استاد دانشگاه شانگهای گفت برنامه جامع همکاری های ایران و چین نه تنها برای تهران و پکن، بلکه برای سایر کشورهای منطقه نیز مفید است.

به گزارش رادیو دری استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در باره  فرایند امضای برنامه جامع همکاری های ایران و چین گفت در ژانویه ۲۰۱۶(دلو 1394) هنگامی که "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین به ایران سفر کرد دو کشور توافق کردند که مشاوره ها و گفت و گوها را با هدف امضای این برنامه در دستور کار قرار دهند که سرانجام پس از پنج سال نهایی شد.

پروفسور فان هونگدا " افزود  امضای توافقنامه اتفاق غافلگیرکننده ای نیست از نظر تاریخی هر دو کشور قدرت های تاثیرگذاری در جهان هستند و هرگز با یکدیگر درگیر نشده اند. در یک قرن گذشته و حتی بیشتر چین یکی از معدود قدرت های بزرگی است که هرگز با ایران دچار تنش نشده است.

وی  تصریح کرد از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۷۱(1349)، چین و ایران روابط دوستانه خود را حتی در زمان تحریم امریکا علیه ایران توسط جامعه جهانی حفظ کرده اند.

 استاد دانشگاه شانگهای افزود  چه از نظر موقعیت جغرافیایی و چه از نظر نفوذ، ایران یکی از شرکای اصلی چین در طرح یک کمربند - یک جاده است در عین حال، چین نیز شریک اصلی ایران است.

 

کلیدواژه