ثور 13, 1400 17:56 Asia/Kabul
  • تسلیت سالروز شهادت امیرالمؤمنین امام علی (ع)
    تسلیت سالروز شهادت امیرالمؤمنین امام علی (ع)

«علی بن ابی طالب» (ع)، جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص)، و از اهل بیت آن حضرت،دربیست و یکم رمضان سال 40 هجری قمری به شهادت رسید

دو روز قبل، آنگاه که علی (ع) برای نماز صبح در مسجد حضور یافت و هنگامی که سر بر آستان حق تعالی فرود آورده بود، ضربت شمشیر یکی از خوارج ، فرق سرش را شکافت و در چنین روزی بر اثر همین جراحت شدید چشم از جهان فروبست و به سعادتی که همواره آرزو می کرد، یعنی شهادت در راه خدا و رستگاری بزرگ دست یافت .

این شهادت، مصیبت و لطمه ای جبران ناپذیر بر اسلام و مسلمین وارد کرد. باوجود این، شیوه زندگی آن حضرت و نیز چگونگی حکومتش و همچنین سخنان ارزشمندی که از او باقی مانده، اکنون پس از گذشت قرن ها، به سان چراغی فراروی جویندگان راه عدالت و حقیقت است.

«نهج البلاغه»، گزیده سخنان حضرت علی (ع) است که در فصاحت و بلاغت ، کم نظیر است. این سخنان حکمت آمیز حضرت علی (ع) ، دریایی از معارف عرفانی و پندهای اخلاقی و اجتماعی است که هر کدام پنجره ای را به سوی فضیلتها می گشاید. آن حضرت بهترین راه را برای آراسته شدن آدمی به فضائل اخلاقی ، تقوی می دانست.

حضرت علی (ع) در وصیتی به فرزندانش، دقیقترین مسائل اخلاقی را به صورت نصیحت بیان می کند ، از جمله می فرماید: «شما و خاندانم و هرکس را که سفارش من به او می رسد به پرهیزگاری و نظم در کارها وصیت می کنم . به یتیمان روی آورید به همسایگان نیکی کنید که پیامبر (ص ) آنچنان درباره همسایگان سفارش می فرمود که گمان بردم از یکدیگر ارث می برند . از قرآن دوری نکنید و نگذارید دیگران در عمل کردن به آن از شما پیشی گیرند. نماز را بزرگ شمارید که پایه دین شماست.»

رادیو دری، صدای جمهوری اسلامی ایران،  فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی (ع) را به همه‎ ی مسلمانان و دیگر آزادیخواهان جهان تسلیت می گوید.

کلیدواژه