ثور 20, 1400 15:44 Asia/Kabul
  • نیویورک تایمز: ساز مخالف آمریکا در مذاکرات وین
    نیویورک تایمز: ساز مخالف آمریکا در مذاکرات وین

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی گفت‌وگوهای وین پرداخته است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، علی‌رغم هدف مشترک ایران و آمریکا برای احیای برجام از طریق بازگشت به تعهدات، برداشت متفاوت دو طرف از بازگشت به تعهدات باعث کند شدن روند گفت‌وگوها در وین شده است.

براساس این گزارش، ایران خواستار حفظ تجهیزات پیشرفته تولید سوخت هسته‌ای است که بعد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام نصب کرد و همچنین می‌خواهد با سیستم مالی جهان فراتر از آنچه در توافق سال ۲۰۱۵ مشخص شد، ادغام شود.

از طرف دیگر، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که احیای توافق قدیمی تنها گامی به سوی هدف نهایی است و باید فوراً با توافقی که مسائل دیگر را پوشش می‌دهد، همراه شود. درخواستی که ایران آن را قویاً رد می‌کند.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده اند تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند.

واشنگتن در دوره زمامداری «دونالد ترامپ» با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.


 

 

کلیدواژه