ثور 21, 1400 08:16 Asia/Kabul
  • واشنگتن: برجام مانع اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌شود
    واشنگتن: برجام مانع اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد ورود به برجام مانعی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه مسائل غیرهسته‌ای ایجاد نمی‌کند.

به گزارش رادیو دری، «ند پرایس» در نشست خبری روز دوشنبه تأکید کرد که دولت جو بایدن تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه‌های ادعایی «تروریسم» را رفع نخواهد کرد و چنانچه آمریکا به برجام بازگردد باز هم ایران را در حوزه های دیگری نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای، «حقوق بشر» و «تروریسم» تحت فشار قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از انتظار این کشور برای چندین دوره‌ای بودن مذاکرات وین سخن گفت و افزود هنوز فاصله قابل توجهی باقی است.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق علیه ایران، برخی از اشخاص و نهادهای ایران که قبلاً به بهانه‌های هسته‌ای در فهرست تحریم قرار گرفته بودند را با برچسب‌های دیگری نظیر «تروریسم» یا «سلاح‌های کشتار جمعی» نیز در فهرست تحریم قرار داد.

هدف دولت ترامپ از این اقدام آن‌طور که مشاوران غیررسمی‌اش اذعان کرده‌اند دشوار کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به توافق هسته‌ای بود.

در حال حاضر مذاکراتی در وین میان ایران و گروه 1+4 برای یافتن راه حلی در جهت واداشتن آمریکا به عمل به تعهدات برجامی در جریان است که به دلیل کارشکنی آمریکایی ها، هنوز به نتیجه نرسیده است.

دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

 

کلیدواژه