ثور 21, 1400 15:02 Asia/Kabul
  • توافق ایران و آژانس به احتمال زیاد تمدید می‌شود
    توافق ایران و آژانس به احتمال زیاد تمدید می‌شود

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: با وجود آن که هدف بر احیای برجام تا 21 مه/31ثور متمرکز است اما به احتمال زیاد توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تمدید می‌شود.

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی در گزارشی در وبگاه «دیپلماتیک» نوشت که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» اتریش گفته است: «فکر می‌کنم که تفاهمات ماه فوریه (میان ایران و آژانس) به احتمال زیاد شانس خوبی برای تمدید شدن دارد اما در حال حاضر، ما وظیفه متفاوتی داریم و باید به توافقی برای احیای برجام تا تاریخ ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت/ثور، تاریخ منقضی شدن توافق ایران و آژانس) دست یابیم».

پیش از این نیز، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که واشنگتن بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد. 

ایران پیش از این اعلام کرده بود که همکاری خود با آژانس درخصوص بازرسی‌های هسته‌ای را در صورت عدم حصول پیشرفت در گفت‌وگوها بر سر برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و سایر مسائل، تا اواخر ماه مه (۳۱ اردیبهشت/ثور) پایان خواهد داد.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی هفته‌های گذشته در وین، پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درخصوص رفع تحریم‌های آمریکا و احیای کامل توافق هسته‌ای ایران رایزنی کنند. جمعه جلسه اول کمیسیون مشترک از دور چهارم مذاکرات برجام در وین برگزار و مقرر شد رایزنی های کارشناسی و فنی و کار بر روی متن پیش نویس توافق آغاز شود.

مذاکرات در سطح کارشناسی نیز در قالب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و هم به صورت دو و چندجانبه پیگیری شده است.

کلیدواژه