ثور 25, 1400 13:24 Asia/Kabul
  • برگزاری وبینار فرهنگی - ادبی بزرگداشت فردوسی در پاکستان
    برگزاری وبینار فرهنگی - ادبی بزرگداشت فردوسی در پاکستان

وبینار فرهنگی-ادبی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی حماسه سرای نامدار ایران زمین و پاسداشت زبان فارسی با حضور اندیشمندان ایران، پاکستان و افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا ، این وبینار که به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان برگزار شد ، سخنرانان در مورد جایگاه و پیشینه درخشان زبان فارسی در منطقه شبه قاره، همچنین بررسی شاهنامه فردوسی از ابعاد مختلف به سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند .

"غلامعلی حداد عادل" رئیس بنیاد سعدی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در پیامی به این همایش گفت:  امیدوار است پیام اصلی فردوسی در شاهنامه که اخلاق، انسانیت، عدل و داد، وطن دوستی، دفاع از استقلال، دشمن ستیزی و پاکی است، ما را در به کار گرفتن این بن مایه های اخلاقی و انسانی برای ساختن جهان آرمانی فردوسی یاری کند. 

 سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان نیز در این وبینار شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را کتاب صلح و دوستی و مهر آفرین بین ملت ها دانست و گفت: فردوسی تأثیر گذارترین شاعر در ایران و نیز در پهنه پهناور ادبیات فارسی در سراسر جهان است . 

"سلیم مظهر" قائم مقام دانشگاه پنجاب پاکستان با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی ایران و پاکستان از جمله این که سرود ملی کشور پاکستان به زبان فارسی است گفت : زبان فارسی حدود هشت و نیم قرن زبان رسمی این منطقه بوده است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ایران در سال 329 هجری قمری (1020- 940 میلادی) در شهر توس، نزدیک شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، چشم به جهان گشود.

امروز (شنبه) 25 اردیبهشت/ثور در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم «ابوالقاسم فردوسی»، حماسه‌سرا و شاعر بزرگ ایرانی نام‌گذاری شده است.

 

کلیدواژه