ثور 27, 1400 13:55 Asia/Kabul
  • روحانی: امنیت و ثبات در عراق؛ امنیتِ ایران است
    روحانی: امنیت و ثبات در عراق؛ امنیتِ ایران است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، امنیت و ثبات در عراق را امنیتِ ایران دانست و بر همکاری دو کشور برای مقابله با تحرکات گروه‌های تکفیری و تروریستی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری؛«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به دولت و مردم این کشور ، تاکید کرد: گروه تروریستی داعش همچنان یک خطر مهم امنیتی در منطقه به شمار می‌رود و همکاری دو کشور برای مقابله با این گروه تروریستی ضروری است.

روحانی با بیان اینکه آمریکا در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه‌ای دارد و عملکرد آنان در مرز‌های عراق و سوریه مبهم است، گفت: آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته اند و حضور آنان در عراق کمکی به ثبات و امنیت این کشور نخواهد کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع عراق درخصوص فلسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: انتظار داریم عراق با توجه به ظرفیت‌هایی که در اتحادیه عرب دارد برای فعال‌تر کردن این اتحادیه در موضوع فلسطین تلاش کند.

روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و گسترش همکاری‌های منطقه ای، تصریح کرد: اجرای طرح راه آهن شلمچه – بصره و اتصال راه آهن‌های دو کشور، می‌تواند گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از تعرضات اخیر به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق از سوی برخی افراد و گروه‌های خودسر، لزوم واکنش قاطع و سریع دولت عراق به این تعرضات را نیز مورد تاکید قرار داد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی، با تبریک عید سعید فطر به دولت و مردم ایران، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و همچنین تجاوز و کشتار مردم بی دفاع در غزه را بشدت محکوم کرد و با تاکید بر مقابله جدی و قاطع با این جنایات، گفت: در رایزنی با سران کشور‌های اسلامی و اتحادیه عرب حتما موضع قاطع و محکمی در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد.

ضرورت مقابله جدی با اقدامات تروریستی گروهک داعش در منطقه، توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و منطقه‌ای تهران و بغداد و برخورد با مسببان حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق از دیگر مواردی بود که نخست وزیر عراق بر آن ها تاکید کرد.

کلیدواژه