جوزا 10, 1400 11:56 Asia/Kabul
  • برگزاری جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان
    برگزاری جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان

جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری مشترک از آب سدهای ارس و میل مغان امروز دوشنبه با حضور وزیر نیروی ایران و نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد.

به گزارش رادیو دری، قرار است امروز دوشنبه در جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در رودخانه مرزی ارس، رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و صبوحی محمداوف، نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان برای حاضرین سخنرانی کنند.

حضور و بازدید از نمایشگاه عکس و اسناد ۵۰ سال همکاری های مشترک دو کشور در بهره برداری از تاسیسات آبی رودخانه مرزی ارس از دیگر برنامه های این رویداد مهم است.

ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه به واسطه رودخانه ارس مرز مشترک دارند که مرز دوستی محسوب می شود و بر روی آن تاکنون سدهای های اصلی ارس به ظرفیت ۱/۲ میلیارد مترمکعب و خداآفرین با گنجایش ۱.۶ میلیارد مترمکعب احداث شده و در حال بهره برداری هستند.

همچنین سدهای تنظیمی و انحرافی «میل مغان» در استان اردبیل با ۳۲ میلیون مترمکعب ظرفیت و «قیز قلعه سی» در آذربایجان شرقی با ۶۰ میلیون مترمکعب گنجایش، بر روی رودخانه مرزی ارس با هدف توسعه کشاورزی در اراضی پایاب با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است.

کلیدواژه