بررسی گزارش‌ های اخیر در مورد ایران در نشست آتی شورای حکام
(last modified 1400-03-17T03:38:11+00:00 )
جوزا 17, 1400 08:08 Asia/Kabul
  • بررسی گزارش‌ های اخیر در مورد ایران در نشست آتی شورای حکام

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، پایتخت اتریش از نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی برای بررسی گزارش‌ های اخیر در مورد ایران خبر داد.

به گزارش رادیودری، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌المللی در وین امروز یکشنبه اعلام کرد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در نشست دوشنبه به بررسی دو گزارش اخیر در مورد ایران می‌ پردازد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره اجرای برجام که روز 31 مه گذشته/10جوزا در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، ادعا کرده بود که مذاکرات درباره این توافق هسته ای در وین نتیجه‌ بخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت این کشور خودداری کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دیگری ادعا کرده بود، آژانس از 23 فوریه 2021 (5حوت 1399)به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود در ایران دسترسی نداشته است.

در این گزارش همچنین ادعا شده است، میزان اورانیوم غنی شده ایران، 16 برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

در دور قبلی نشست 35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگان سه کشور اروپایی با همراهی آمریکا پیش‌ نویس قطعنامه‌ ای علیه ایران آماده کرده بودند اما پس از آنکه «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد خود برای انجام گفت‌ و گو های جدید با ایران خبر داد، کشورهای غربی این قطعنامه را پس گرفتند.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 مه 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مه 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار نشست حضوری شورای حکام درباره ایران شد

کلیدواژه