جوزا 17, 1400 14:22 Asia/Kabul
  • آغاز به کار نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
    آغاز به کار نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور 35 کشور عضو این شورا آغاز به کار کرد.

به گزارش رادیو دری، این نشست به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته با محوریت ایران و برجام برگزار می شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در خصوص این نشست نوشت: «جلسه ژوئن شورای حکام آژانس شروع شده است. مدیرکل آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) آقای رافائل گروسی بیانیه مقدماتی خود را ایراد کرد».

اولیانوف، روز گذشته با اشاره به نشست شورای حکام و موضوع ایران هشدار داد که هرگونه دخالت خارجی در مذاکرات وین و برجام جایز نیست.

این نشست درحالی برگزار می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خوانده، مطرح کرده است.

طبق توافق طرفین درفوریه2021، تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

طبق این توافق، مقرر شده، اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته،  دو طرف توافق کردند تا ضبط داده های دوربین ها در ایران حداکثر تا یکماه دیگر تمدید شود.

نماینده ایران به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

بررسی گزارش‌ های اخیر در مورد ایران در نشست آتی شورای حکام

کلیدواژه