جوزا 19, 1400 09:14 Asia/Kabul
  • موضع تکراری اتحادیه اروپا درباره گام‌های برجامی ایران
    موضع تکراری اتحادیه اروپا درباره گام‌های برجامی ایران

اتحادیه اروپا سه شنبه شب در بیانیه‌ای بدون اشاره به بدعهدی کشورهای اروپایی در قبال برجام از اقدام ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا در این بیانیه که در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد ضمن ابراز نگرانی از اقدام ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مدعی شد، این اتحادیه کاملاً به تعهداتش در قبال برجام عمل کرده است.

نمایندگی دائم آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم بدون اشاره به خروج غیرقانونی این کشور از برجام،  تهران را به انجام اقداماتی که مذاکرات را پیچیده می‌کند متهم کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را براساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

جمهوری اسلامی ایران از فوریه 2021 برخی اقدامات داوطلبانه تحت برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کرده است.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

کلیدواژه