جوزا 20, 1400 11:53 Asia/Kabul
  • بلینکن: برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است
    بلینکن: برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شد که تهران به سرعت درحال توسعه برنامه هسته ای خود (برجام) است.

به گزارش ایرنا، «آنتونی بلینکن» روزچهارشنبه در اظهاراتی که نشان دهنده ادامه پروژه ایران هراسی این کشور است، افزود: برنامه هسته ای ایران به سرعت پیش می‌رود. خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور از توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید، ایران را ترغیب کرد تا در سطح بالاتری به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و سانترفیوژهای پیشرفته‌تری تولید کند.

براساس این گزارش، این سیاستمدار دموکرات آمریکایی خود مخالف برجام است و از خروج «دونالد ترامپ» از این توافق حمایت کرده بود.

از سوی دیگر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همکاری آمریکا و روسیه در وین را سازنده خواند و گفت، دیدار «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه فرصتی برای رایزنی درباره برجام است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام، کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی ضد ایران را اعلام کرد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهورجدید آمریکا نیز اعلام کرد که بازگشتش به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

بلینکن: مسیر طولانی در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم

کلیدواژه