جوزا 24, 1400 11:02 Asia/Kabul
  • تاکید گروسی بر لزوم احیای توافق هسته ای ایران
    تاکید گروسی بر لزوم احیای توافق هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم احیای توافق هسته ای ایران تأکید کرد.

 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با پایگاه خبری «اکسیوس»،  با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد: داشتن توافق هسته‌ای با ایران "ضروری" است زیرا در غیر این صورت «ما (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران) یک "کور سرگردان" خواهیم بود.

گروسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: خیر، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی نشان‌دهنده این امر نیست.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش میزان غنی‌سازی ایران و دستیابی به تسلیحات هسته ای ابراز نگرانی کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزارش فصلی خود را برای ارائه به نشست این هفته شورای حکام آژانس منتشر کرده است.

 این دو گزارش‌ شامل راستی آزمایی اجرای برجام در ایران و  چند موضوع باقیمانده پادمانی مورد اختلاف ایران و آژانس است.

پس از آن نیز، گروسی همچنین با ادعای شفاف نبودن اعلامیه‌های پادمانی تهران، مدعی شد که این مسئله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.

«کاظم غریب آبادی» نماینده دائم ایران در آژانس نیز در واکنش به گزارش اخیر گروسی، آن را نامعتبر دانست و از این نهاد خواست که از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد.

روز شنبه دور ششم گفت وگوها در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین آغاز شد.

واشنگتن در دوره زمامداری "دونالد ترامپ" با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رئیس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

تاکید گروسی بر ضرورت دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران

کلیدواژه