جوزا 30, 1400 10:30 Asia/Kabul
  • پایان انتخابات؛ نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های رئیس جمهور منتخب
    پایان انتخابات؛ نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های رئیس جمهور منتخب

با پایان یافتن شمارش آرا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران،«سید ابراهیم رئیسی» به عنوان منتخب مردم و هشتمین رئیس جمهوری ایران انتخاب شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، «سید ابراهیم رئیسی» با کسب  نزدیک به 18 میلیون رای در رقابت های انتخاباتی روز جمعه 28 خرداد، بعنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

در پی این پیروزی، رئیس جمهوری منتخب مردم ایران در بیانیه ای با اشاره به اینکه منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است، تصریح کرد: آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آراء بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم و به سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد.

منتخب مردم 

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  پیش از پیروزی انتخاباتی اش در مصاحبه ای؛ مردمی بودن، ضد فساد بودن و برخورداری از روحیه انقلابی را سه مولفه برای انتخاب همکارانش عنوان کرد و گفت: همه بدانند دولت مردمی هیچ‌گونه فسادی را بر نمی‌تابد و اجازه نمی‌دهیم در هیچ کجای سازمان اداری دولت فساد لانه کند.

رئیسی همچنین در بیانیه اعلام  حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سرفصل های مهم کاری دولت خود نوشته بود:

"روشن است که مردم به وضع موجود اداری و اقتصادی کشور که نه با ارزش‌های انقلاب و نه با انتظارات جمهور و نه با امکانات و توانایی‌های موجود سازگار نیست، معترض، و گله‌مندند. دولت آینده، برای علاج این درد مشترک، باید عمیقاً معتقد به تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور اجرایی کشور به نفع مردم باشد تا در آینده‌ای نزدیک، تلخ‌کامی‌های ناشی از بی‌عدالتی، خمودگی و حاشیه‌سازی را به طعم شیرین و خواستنیِ احساس اجرای عدالت مبدل گرداند."

رئیس جمهور منتخب همچنین گفته است که مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند. نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد.

تا حدود 45 روز دیگر سکان ریاست جمهوری به رییس جمهور منتخب سپرده خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب؛ قوه مجریه را در حالی تحویل خواهد گرفت که اقتصاد کشور به دلایل مختلف آسیب های زیادی خورده است.طبق آخرین آمار در پایان دولت دوازدهم،  نرخ  تورم به ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.
نرخ تورم در اقتصاد به عنوان سیاسی‌ترین نرخ شناخته می‌شود، چون مردم افزایش و کاهش این نرخ را بر سر سفره‌های خود لمس می‌کنند؛ بنابراین کاهش انتظارات تورمی و جلوگیری از رشد نرخ تورم و بازگرداندن آن به روند نزولی،  از چالش‌های پیش روی دولت آینده خواهد بود.بیکاری  جوانان و ضرورت فراهم سازی ظرفیت های تولید با استفاده از جوانان متخصص و تحصیلکرده جامعه نیز یکی دیگر از چالش‌های اقتصادی دولت آینده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ روز شنبه در پیامی به مناسبت حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات 28 خرداد، باقدردانی  از حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات خطاب به منتخبان مردم در مسئولیت والای ریاست جمهوری یا عضویت شوراها، گفتند: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.

فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید

 

در هر حال استفاده از امکانات کشور که بسیار متنوع و ارزشمند هستند قطعا" به  انتخاب  مسوولانی  پر تلاش و با انگیزه نیاز دارد تا بتوان ظرفیت های موجود را برای رفع چالش های اقتصادی در بالاترین سطح بکار گرفت.

ازاین منظر ، دید گاه ها  و بیانیه رییس جمهور منتخب خطاب به ملت ایران  تاکید بر این نکته دارد که پایان انتخابات می بایست آغاز حرکتی نوبرای ایجاد تغییر وتحول باشد .امید است که رییس جمهوری منتخب و دولت برآمده از رای مردم که نماینده همه ملت بزرگ ایران است  در تحقق مطالبات مردم و تامین منافع ملی سربلند و سرافراز باشد.

رئیسی، پیروز نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

 

کلیدواژه