جوزا 31, 1400 12:21 Asia/Kabul
  • گروسی: دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است
    گروسی: دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر این که توافق میان آژانس و ایران یک راه‌حل دائمی و پایدار نیست، تأکید کرد که هم‌اکنون دسترسی این نهاد به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است.

«رافائل گروسی»  در گفت‌وگو با  پایگاه خبری «پس بلو» (passblue) با اشاره به نزدیک شدن پایان مهلت توافق فنی ایران و آژانس در تاریخ ۲۴ ژوئن/3سرطان  تصریح کرد که از این توافق نمی توان به عنوان جایگزینی برای یک رویکرد راستی‌آزمایی مناسب از برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: « من مجدداً به سراغ طرف ایرانی می روم و به آن‌ها می‌گویم که باید یا به صورت مجازی یا حضوری بنشینیم و صحبت کنیم. اگر 24 ژوئن/3سرطان پایان راه باشد، کارهایی را باید انجام دهیم که با حذف اطلاعات ضبط شده بر روی دوربین‌های موجود در تأسیسات هسته‌ای ایران آغاز می‌شود. این کار باید به شیوه‌ای مناسب با حضور ما انجام شود زیرا این تجهیزات ما است».

جمهوری اسلامی ایران، 23 فوریه 2021، (5حوت1399) در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده بود نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توافق کردند که اطلاعات دوربین‌های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان برای مدتی نگهداری شود و در صورتی که توافقی بین ایران و طرف‌های برجامی حاصل نشد اطلاعات دوربین‌ها پاک شود.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

افشای جزئیات بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای ایران در سال 2020

کلیدواژه