سرطان 11, 1400 10:40 Asia/Kabul
  • بقایی هامانه: ترور سردار سلیمانی یک جنایت بین‌المللی بود
    بقایی هامانه: ترور سردار سلیمانی یک جنایت بین‌المللی بود

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو گفت: ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»‌ فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک جنایت بین‌المللی بود که صلح و امنیت بین‌المللی را نیز تهدید کرد.

به گزارش رادیو دری، «اسماعیل بقایی هامانه» با ایراد سخنانی در چهل و هفتمین نشست شورای حقوق بشر بیان داشت: ترور سردار سلیمانی یک مدافع واقعی حقوق بشر و مخالف اشغال‌ گری و تروریسم داعش؛ اقدامی وحشی‌گرانه، خودسرانه، ناعادلانه و غیرقانونی بود. 

وی افزود: قصور دولت آمریکا و مسئولیت شخصی این جنایت از سوی آن‌هایی که در این ترور دخیل بودند از جمله کسی که دستور این عملیات جنایتکارانه را صادر کرد به وضوح روشن است.

نماینده ایران همچنین لفظ «قتل خودسرانه» در سند گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص ترور«غیر قانونی و وحشیانه» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را سبک توصیف و تصریح کرد که به کارگیری این اصطلاح نباید باعث دست کم گرفته شدت و اهمیت این اقدام غیر قانونی و تروریسم دولتی شود.

«هامانه» توضیح داد که مردم ایران که سردار سلیمانی را به عنوان یک سرباز نمادین و تمام مردم منطقه که آزادی خود از یوغ داعش را مرهون ایثارگری‌های او می‌دانند هرگز از طلب عدالت دربرابر آن جنایت سهمگین دست نمی‌کشند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که سازوکارهای حقوق بشری و نهادهای ذیربط از این جنایت سهمگین و پیامدهای  طولانی مدت آن بر حاکمیت قانون، حقوق و کرامت انسانی آگاه باشند و این نماد آشکار بی قانونی و توهین به حق اولیه زندگی را درک کنند.

نظامیان تروریست آمریکایی 3 ژانویه 2020(13 جدی 1398) در اقدامی بزدلانه سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی را به همراه چند نفر از رزمندگان مقاومت در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

بقایی هامانه: ترور سردار سلیمانی، امنیت جهان را به خطر انداخته است

کلیدواژه