اسد 04, 1395 11:06 Asia/Kabul
  • آژانس بین المللی انرژی اتمی
    آژانس بین المللی انرژی اتمی

ایران در اعتراض به درز اطلاعات محرمانه هسته ای ،نامه ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد.

نامه رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به درز اطلاعات محرمانه هسته ای ایران ، امروز توسط نمایندگی دائم ایران در وین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌شود .

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اعلام این خبر افزود: چند روز پیش آسوشیتدپرس مطلبی ارائه کرد که نشان داد بخش هایی از برنامه بلندمدت غنی سازی و طرح و توسعه برنامه هسته ای ایران که قبلا در اختیار آژانس قرار گرفته بود در آن گزارش آمده است .

کمالوندی گفت: البته کل سند بیرون نیامده اما بخش هایی از آن منتشر شده که در این موضوع چند نکته حایز اهمیت است؛ نخست حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که دراختیار آژانس قرار می گیرد و انتظار می رود به خوبی از آن نگهداری کند. کمالوندی افزود : البته این یکی از اسنادی است که در اختیار آژانس قرار گرفته که مرتبط با فعالیت های ایران است و البته این فقط منحصر به ایران نیست بلکه کشورهای دیگر عضو را نیز شامل می شود .

کمالوندی در تحلیل این موضوع به نکته دیگری نیزاشاره کرد و گفت، افرادی معتقدند که در فرایند برجام ، دولت امریکا و دولت های اروپایی بازنده بوده اند و برای اثبات این موضوع در صدد دستیابی به مدارکی برآمدند که بگویند پس از سال دهم از اجرای برجام، ایران ظرفیتش افزایش می یابد و در سال پانزدهم عملا به ظرفیت بالای صنعتی می رسد .

حتی با چنین فرضی باید گفت که این اتفاق دور از انتظار و یا غیر معمول نیست زیرا از ابتدا قرار بود که ایران در بلندمدت در زمینه فعالیت هسته ای به سطح صنعتی برسد و این بخشی از چار چوب توافق هسته ای است ؛بنابراین که این سند افشا شود افتخاری برای ایران است و مشخص می کند که برجام با چه رویکردی در حال پیگیری است. کمالوندی تاکید کرد : با این حال در جزئیات این مسئله اطلاعاتی هست که نباید افشا شود. زیرا اگر افشای اطلاعات واسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست وباید جلو این رویه گرفته شود .

اصل بر محرمانه ماندن اسناد است .اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به کشورها در نهادها و سازمان های بین المللی باید حفاظت شود .این ضعف قبلا" هم در آژانس مشاهده شده و تضمینی وجود ندارد که اسناد و اطلاعات محرمانه بار دیگر افشا نشود .

در توافقی که همزمان با برجام حدود یکسال قبل در بیانیه مشترک صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و آمانو مدیر کل آژانس منتشر شد؛ بر اهمیت محرمانه ماندن اسناد نزد آژانس تاکید شده است .

در هر حال آژانس از نظر اساسنامه وظایفی دارد و طبق قراردادی که با کشورها امضا می کند در خصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه آنان متعهد است . از اینرو آژانس مسوولیتی دارد که بعنوان چار چوب کار باید رعایت شود .

آنچه اکنون جای نگرانی است ؛ روش های دسترسی کارشناسان مختلف به اطلاعات محرمانه و کارشناسانی است که بعضا ممکن است با موضوعات مرتبط نباشند . لذا به نظر می رسد این رویه نیاز به بازنگری دارد . ایران بعنوان یک عضو متعهد به آژانس از مسوولان آژانس انتظار دارد که در حفاظت اطلاعات محرمانه کوشا و مراقب باشند .

در غیر اینصورت هرگونه همکاری کشورهای عضو با اژانس با تردید همراه خواهد بود . این اتفاقی است که اگر ساز و کاری مناسب برای جلوگیری از تکرار آن اندیشیده نشود ، به اعتماد اعضا به آژانس آسیب جدی خواهد زد . بنابراین ،حساسیت و پیگیری ایران در این زمینه به نفع آژانس و همه اعضای این نهاد بین المللی است .

 

کلیدواژه