وزارت امور خارجه ایران: مسئولیت ربایش دیپلمات های ایرانی با رژیم صهیونیستی است
(last modified 1400-04-13T10:47:19+00:00 )
سرطان 13, 1400 15:17 Asia/Kabul
  • وزارت امور خارجه ایران: مسئولیت ربایش دیپلمات های ایرانی با رژیم صهیونیستی است
    وزارت امور خارجه ایران: مسئولیت ربایش دیپلمات های ایرانی با رژیم صهیونیستی است

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای تاکید کرد، مسئولیت ربایش دیپلمات های ایرانی در لبنان با رژیم صهیونیستی است.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه  در بیانیه ای به مناسبت سی و نهمین سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان  اعلام کرد: در چهارم ژوئیه ۱۹۸۲ (چهاردهم تیر/سرطان ۱۳۶۱)  چهار دیپلمات ایرانی ربوده شدند. 

در این  بیانیه آمده است،  خودروی دیپلمات های ایرانی را با نامهای «سید محسن موسوی»، «حاج احمد متوسلیان»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» که در حمایت پلیس دیپلماتیک قرار داشتند، برخلاف ضوابط و کنوانسیون های بین المللی، مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی در منطقه «برباره» لبنان متوقف کردند  و دیپلمات های  ایرانی ربوده شدند.

در این بیانیه آمده است، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، شواهد و مستنداتی وجود دارد مبنی بر اینکه دیپلمات های ایرانی  پس از توقیف غیرقانونی، به نیروهای اشغالگر  تحویل داده شده اند  و متعاقبا به زندان های رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه تاکید کرد از زمان وقوع این حادثه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با توجه به ابعاد انسانی، حقوقی و سیاسی آن، اقدامات گسترده‌ای انجام داده و پیگیری این مساله را از سوی نهاد های بین المللی و منطقه‌ای در دستور کار قرار داده است. 

در این بیانیه آمده است، وزارت امورخارجه  ایران از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  و سایر سازمان ها و نهادهای بین المللی و حقوق بشری  می‌خواهد توجه جدی‌تری به این مساله انسانی و حقوق بشری که مرتبط با کنوانسیون های بین المللی و مورد پذیرش جامعه بین المللی است، اعمال نمایند و به خواست به حق  ایران و خانواده  این دیپلمات های ایرانی  توجه نمایند.

بیانیه سفارت ایران در کابل درباره حمله افراد مسلح به دیپلمات ایرانی

کلیدواژه