ولایتی: باید مطالباتمان را از آمریکای بدعهد دنبال کنیم
(last modified Mon, 07 Nov 2016 05:15:02 GMT )
عقرب 17, 1395 09:45 Asia/Kabul
  • رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
    رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

"علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت: آمریکایی ها به عهدشان در برجام وفا نکردند و ما باید مطالباتمان را از آنان دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در برنامه "متن، حاشیه" شبکه سه تلوزیون ایران افزود: اگرچه ما پس از برجام با دیگر کشورها مبادلاتی داریم اما آمریکایی ها به آنچه مربوط به آنان است عمل نکردند.

وی تاکید کرد: برگزاری مذاکرات هسته ای تصمیم درست نظام بود، تا از این طریق اتحادی که آمریکایی ها علیه ما ایجاد کرده بودند را به هم بزنیم.

ولایتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید حقانیت خود را در مذاکرات اثبات می کرد، اما مذاکرات باید آنگونه که رهبری ترسیم کردند انجام می شد.

ولایتی افزود: اگر چارچوبی که رهبری ترسیم کردند به طور 100 درصد انجام می شد حتماً شرایط طور دیگری بود به هر حال الآن جمهوری اسلامی ایران توانسته توان هسته ای خود را حفظ کند در حالی که آمریکایی ها به عهدشان وفا نکردند.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل، با اشاره به اینکه تجربه تلخی از حضور آمریکایی ها در افغانستان و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا زیر نظر سازمان ملل داریم افزود: اگر کمک ایران نبود امکان نداشت آمریکاییها بر طالبان در افغانستان پیروز شوند، با این حال به محض لشکرکشی نظامیان آمریکایی به افغانستان و حضور آنان در این کشور، بوش ایران را به عنوان یکی از چهار محور شرارت معرفی کرد و پاداش ایران را داد.

ولایتی همچنین در خصوص یمن گفت: سعودی ها درصدد تحمیل حکومت یک نفر مورد حمایتشان بر یمنی ها هستند در حالی که مردم یمن این مسئله را قبول ندارند و همین الآن هم پیروزند اگر چه برای استقلال کشور و آزادیشان از شر سعودی ها هزینه های سنگینی می پردازند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بخش دیگری از این برنامه هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یکسان و دو روی یک سکه دانست و افزود: هر کدام از این دو که روی کار بیایند افول آمریکا تشدید می شود و آمریکا تنها ابرقدرت دنیا نخواهد شد.

ولایتی شکست طرح ها و سیاست های آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن را نشانه هایی از افول ابرقدرتی آمریکا در منطقه ارزیابی کرد.

 

کلیدواژه