سرطان 29, 1400 17:13 Asia/Kabul
  • دعوت رئیس‌ جمهوری ترکمنستان از رئیسی برای شرکت در اجلاس سران «اکو»
    دعوت رئیس‌ جمهوری ترکمنستان از رئیسی برای شرکت در اجلاس سران «اکو»

رئیس‌ جمهوری ترکمنستان از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای شرکت در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر و اجلاس سران اکو به عشق آباد برود.

به گزارش رادیودری،  "قربانقلی بردی محمداف" رئیس جمهوری ترکمنستان امروز سه شنبه در گفتگوی  تلفنی از "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد در ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر و اجلاس سران اکو در عشق آباد شرکت کند. 

رئیسی نیز با  تبریک فرارسیدن عید قربان به عنوان عید بزرگ مسلمانان و نیز تبریک سالروز استقلال ترکمنستان گفت: گسترش روابط با همسایگان اولویت نخست سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

رئیس‌ جمهور منتخب ایران،  با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان فراتر از یک کشور صرفاً همسایه است، به ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای ارتقای سطح روابط اشاره کرد و افزود:  گفتگوهای عملیاتی برای شتاب‌ بخشی به توسعه روابط باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.

رئیسی با تاکید بر تداوم و تقویت همکاری‌های بین‌المللی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: تحولات افغانستان برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد و مقامات دو کشور باید گفتگوها و رایزنی‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

رئیس جمهور منتخب ایران، با تشکر از دعوت رئیس جمهوری ترکمنستان برای حضور در اجلاس سران اکو و کشورهای ساحلی خزر و نیز سفر رسمی به این کشور ابراز امیدواری کرد، هرچه سریع‌تر امکان دیدار و گفتگو با وی درباره مسائل مورد علاقه دو کشور فراهم شود.

رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک فرارسیدن عید قربان، برای رئیسی در سمت ریاست جمهوری ایران آرزوی موفقیت‌های فراوان کرد و گفت: روابط تهران و عشق‌آباد دارای ریشه‌های عمیق تاریخی و فرهنگی است که دو ملت را عمیقاً به هم پیوند می‌دهد.

بردی محمداف با بیان اینکه روابط دو کشور براساس اصول برابری، احترام متقابل و منافع دوجانبه گسترش یافته است، افزود: همکاری‌ها و تعاملات دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی نیز در سطح بالایی برقرار است.

کلیدواژه