تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و لبنان در سفر ظریف به بیروت
(last modified 1395-08-18T04:14:54+00:00 )
عقرب 18, 1395 08:44 Asia/Kabul
  • تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و لبنان در سفر ظریف به بیروت

محمد جواد ظریف " وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه با" جبران باسیل " همتای لبنانی خود دربیروت دیدار و گفت وگوکرد .

به گزارش ایرنا، در این دیدار طرفین در خصوص چگونگی گسترش همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی - اقتصادی - فرهنگی دردوران جدید لبنان و تحولات منطقه از جمله سوریه و همکاری های بین المللی بحث و تبادل نظر کردند .

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز دراین دیدارگفت دولت لبنان تلاش می‌کند روابط سیاسی با ایران را توسعه دهد و آن را به روابط اقتصادی گسترش دهد.

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران همچنین درکنفرانس خبری مشترک با همتای لبنانی خود در بیروت بااشاره به اوضاع منطقه افزود زمامداران سعودی سیاست های کوته نگرانه را کنار بگذارند تا آتش فتنه تکفیری در منطقه خاموش شود .

ظریف همچنین بااشاره به چالش های مشابه ایران ولبنان درمنطقه- تصریح کرد: خطر رژیم صهیونیستی خطری است که نه تنهالبنان بلکه کل منطقه و جهان را دربرمی گیرد - خطر تروریسیم تکفیری خطری نیست که منحصر به سوریه و یا مردم لبنان باشد بلکه تفکر افراطی و تفکیری - تفکری است که همه جهان را تهدید می کند .

وی گفت : ما معتقدیم مردم لبنان نشان دادند امکان رسیدن به راه حل قابل قبول برای همه یا آنچه به عنوان راه حل برد از آن یاد می شود - وجود دارد و امروز همه مردم منطقه خوشحالند که لبنان به این نتیجه رسیده است .

وزیر امور خارجه ایران افزود: امیدواریم دیگران نیز بتوانند بپذیرند منطقه ما تنها با راه حل سیاسی در سوریه - عراق و یمن به نتیجه می رسد.

جبران باسیل وزیرخارجه لبنان نیز اتفاقات اخیر در لبنان را پیروزی گفتگو دانست و افزود: این امر ثابت می کند به جای تحریک و فتنه که در منطقه فراوان شده است باید از زبان گفتگو بهره برد ، وزیرخارجه لبنان افزود موضع سیاسی ما و ایران درباره بحران های منطقه ای یکی است و بر اساس همین وحدت موضع، تاکید می کنیم این بحران ها باید از راههای سیاسی و مسالمت آمیز حل شود زیرا خشونت راه به جایی نخواهد برد.

جبران باسیل ادامه داد: لبنان و ایران با دو خطر بزرگ مواجه هستند، اول خطر اسرائیل نژادپرست و دوم خطر تکفیری های داعش است ، ما از ایران به خاطر حمایت از مقاومت در برابر اسرائیل تشکر می کنیم و معتقدیم هر دو کشور به مبارزه با این نوع تروریسم که در منطقه در حال گسترش است توجه دارند.

ظریف عصر دوشنبه برای دیدار بامقامات لبنان وارد بیروت شد .

 

 

 

 

 

کلیدواژه