اسد 14, 1400 18:16 Asia/Kabul

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب ملت ایران امروز در مراسم ویژه ای در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقاماتی از ایران و سایر کشورهای جهان برای آغاز دوره ریاست جمهوری خود آیین سوگند را به جا آورد.

به گزارش رادیو دری؛ " سید ابراهیم رئیسی " رییس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در متن سوگند خود تاکید کرد: به‏ عنوان‏ رییس‏‌ جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسوولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏.

درمتن سوگند سید ابراهیم رییسی آمده است: سوگند می خورم در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.

برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران؛ امروز

رییس مجلس ایران: ایران میراث دار یک قرن مبارزه برای استقلال و آزادی است

در این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی ایران نیز گفت : ایران در حالی پای به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به  استقلال، آزادی و عدالت، نفی سلطه پذیری و از همه مهمتر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است. 

قالیباف: انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام تبدیل شد

 

محمد باقر قالیباف افزود: امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی در قلّۀ این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای ملّت ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای آن را تثبیت  و بالنده کرد و انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادی خواهان تبدیل شد.

بر اساس اصل 121 قانون اساسی ایران، مراسم تحلیف رییس جمهوری باید در محل مجلس باشد و وی در جلسه علنی و در حضور نمایندگان و اعضای شورای نگهبان و در کنار رئیس قوه قضاییه سوگند یاد کند.

در مراسم تحلیف سیزدهمین  رییس جمهوری اسلامی ایران شماری از مقامات رسمی از 73 کشور جهان حضور دارند.

حضور مقامات دیگر کشورها در آیین تحلیف رییس جمهوری اسلامی ایران

از بین این مقامات 10 رئیس کشور، 20 رئیس مجلس، 11 وزیر خارجه، 10 نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور یافتند.

همچنین روسای مقامات 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رییس اوپک و مقاماتی از اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D8 در این مراسم حاضر شده اند.

بیش از 170 خبرنگار، تصویربردار و عکاس از رسانه های داخلی و خارجی نیز این رویداد مهم را پوشش خبری می دهند.

اشرف غنی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شد

 


 

کلیدواژه