خطیب‌زاده: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست
(last modified 1400-05-18T07:21:47+00:00 )
اسد 18, 1400 11:51 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست
    خطیب‌زاده: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، خاطرنشان کرد: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است.

به گزارش رادیو دری، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته کاردار بریتانیا و سفیر رومانی را در پی برخی ادعاها درخصوص کشتی احضار کردیم. همچنین هفته شلوغی از نظر مراودات دیپلماتیک به دلیل مراسم تحلیف داشتیم که هیات‌هایی در سطح سران، روسای دولت‌ها و مجالس، وزرای امور خارجه به ایران سفر کردند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مقامات اروپایی درخصوص کشتی مورد هدف قرار گرفته در دریای عمان تصریح کرد: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزانانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

وی با بیان اینکه امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این آبراه از ناامنی کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می‌دهد. لازم می‌دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.

«سعید خطیب‌زاده» در واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به بیانیه ضد ایرانی «جوزف بورل» اظهار داشت: این اظهارات نه تنها مردود است، بلکه به صلح و ثبات در آبهای خلیج فارس و دریای عمان نیز کمکی نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سکوت کشورهای اروپایی نسبت به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و خرابکاری‌های آنها در مورد کشتی‌های تجاری گفت: این کشورها نباید رفتاری انجام دهند که حاکی از جانبداری‌شان باشد چراکه اعتبار کلام و رفتار آنها را زیر سوال می‌برد. 

خطیب زاده در مورد زمان آغاز مجدد مذاکرات وین بیان کرد: ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم. یک فرایند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرایند، تغییراتی در تیم‌های اجرایی رخ می دهد. رئیس جمهور در مراسم تحلیف و تنفیذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم‌ها تردید ندارند. البته این کار در چارچوب منافع عالیه مردم و در چهارچوب دستورالعمل‌ها انجام می‌شود . 

خطیب زاده: اتهامات انگلیس و آمریکا به ایران؛ واهی و تحریک آمیز است

کلیدواژه