چین: مداخله خارجی در افغانستان محکوم به شکست است
(last modified Tue, 31 Aug 2021 11:05:37 GMT )
سنبله 09, 1400 15:35 Asia/Kabul
  • چین: مداخله خارجی در افغانستان محکوم به شکست است
    چین: مداخله خارجی در افغانستان محکوم به شکست است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به پایان تجاوز نظامی ۲۰ ساله امریکا به افغانستان، گفت: این خروج نشان می‌دهد که مداخله نظامی در کشورها به شکست منجر می‌شود.

به گزارش رادیو دری، "وانگ ونبین" با بیان اینکه پایان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان گشوده است ،گفت: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نشان می‌دهد که مداخله نظامی خودسرانه در سایر کشورها و همچنین سیاست تحمیل ارزش‌ها و نظام اجتماعی خود به سایر کشورها منجر به شکست می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از جامعه بین‌المللی خواست به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد.

وانگ ونبین تأکید کرد که چین همیشه به حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد و به عدم دخالت در امور داخلی افغانستان پایبند است.

مقام چینی تاکید کرد که چین به ارتباطات و هماهنگی نزدیک خود با همه طرف های افغانستان و جامعه بین المللی برای ارائه حمایت و کمک در حد توان خود برای افغانستان برای احیای صلح ، بازسازی اقتصاد ، مبارزه با همه سازمان های تروریستی ادامه خواهد داد.

طولانی‌ترین جنگ امریکا، جنگ و اشغالگری دو دهه‌ای در دوران چهار رئیس‌جمهور این کشور که به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، در نهایت بعد از صرف هزینه‌ای سرسام‌آور و از دست رفتن ده‌ها هزار جان، شب گذشته و با پرواز آخرین هواپیمای امریکایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل به پایان رسید.

آمار رسمی دولت امریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر دو تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلاردر روز به مدت دو دهه در این جنگ است.

طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود.

امیدواری طالبان درباره نقش آفرینی چین در امور افغانستان 

 

کلیدواژه