سنبله 14, 1400 13:51 Asia/Kabul
  • بازتاب جهانی اظهارات رئیس جمهوری ایران درباره مذاکرات برجام
    بازتاب جهانی اظهارات رئیس جمهوری ایران درباره مذاکرات برجام

رسانه های جهان اظهارات رئیس جمهوری ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکره اما فارغ از فشارهای غرب و تاکید بر رفع تحریم های آمریکا علیه مردم ایران بازتاب دادند.

به گزارش رادیو دری،رویترز گزارش داد سید ابراهیم رئیسی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم ایران روز یکشنبه گفت، کشورش آماده مذاکره با قدرت های غربی برای احیای توافق هسته ای است اما آن را تحت «فشار»های غرب انجام نخواهد داد.

رئیس جمهوری ایران افزود، ایران به دنبال مذاکراتی است که به لغو تحریم های آمریکا منجر شود.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد، غربی ها و آمریکایی ها به دنبال مذاکره از طریق فشار هستند اما ما به دنبال مذاکرات هدفمند هستیم، بنابراین تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران باید برداشته شود و زندگی و معاش مردم رونق گیرد.

فرانس پرس نیز با این تیتر اظهارات رئیسی را بازتاب داد: «ایران از آمریکا می خواهد دست از اعتیاد خود به تحریم ها بردارد»

فرانس پرس همچنین نوشت: رئیس جمهوری ایران  اظهار داشت تلاش برای احیای توافق هسته ای در دستور کار دولت قرار دارد اما این برنامه را تحت فشار غرب دنبال نخواهد کرد.

تاکنون شش دُور مذاکره با هدف بازگشت آمریکا به برجام در شهر وین با حضور کشورهای باقیمانده در این توافق به انجام رسیده است اما هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده است.؛ تهران در این ارتباط اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن و راستی آزمایی آنها شرط رسیدن به توافقی در این راستا خواهد بود.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، 8 مه 2018 به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت "جو بایدن"، رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌ اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند؛ اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌ اند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌ آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

رییسی: دولت مردمی در افغانستان می تواند با ایران رابطه خوبی داشته باشد

کلیدواژه