رییسی: دولت افغانستان باید فراگیر باشد
(last modified 1400-06-27T07:52:44+00:00 )
سنبله 27, 1400 12:22 Asia/Kabul
  • رییسی: دولت افغانستان باید فراگیر باشد
    رییسی: دولت افغانستان باید فراگیر باشد

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حکومت و دولتی که در افغانستان برپا می‌شود باید فراگیر باشد گفت: دولت برخاسته از یک قوم و یک گروه سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

به گزارش رادیو دری، سید ابراهیم رییسی روز شنبه پس از دیدار با همتای تاجیکستانی خود در دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی دیدگاه های تهران و دوشنبه را در موضوع افغانستان نزدیک ارزیابی و اظهار کرد: دخالت بیگانگان موجب بلاهای بی‌شماری در افغانستان شد و باید دست بیگانگان را از این کشور قطع کرد، زیرا بیگانگان نتوانستند امنیت ایجاد کنند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه خطرناک است افزود: آمریکایی‌ها داعش را تشکیل دادند و بعد از اینکه این گروه تروریستی موجب شرارت در عراق و سوریه شد آن را به سمت افغانستان سوق دادند.

رییسی همچنین بر توسعه و تعمیق روابط با کشور دوست و همزبان تاجیکستان تاکید کرد و گفت: فصل نوینی از روابط دو کشور در حال رقم خوردن است و امیدوارم این سفر نقطه عطفی در روابط و همکاری های تهران – دوشنبه باشد.

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان گفت: خواهان استقرار صلح و ثبات کامل در افغانستان هستیم و معتقدیم آرامش در افغانستان ضامن تامین امنیت منطقه است.

وی تاکید کرد: تاسیس یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان را عامل کلیدی برای استقرار صلح و ثبات پایدار در این کشور می دانیم.

رحمان همچنین از ایران به عنوان کشور دوست و همزبان تاجیکستان نام برد و با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و تاجیکستان، بر توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

استقبال رسمی امامعلی رحمان از ریس جمهوری اسلامی ایران

رییسی: دولت مردمی در افغانستان می تواند با ایران رابطه خوبی داشته باشد

کلیدواژه