میزان 14, 1400 19:40 Asia/Kabul

همزمان با فرارسیدن سی ام ماه صفر (پانزدهم میزان) سالروز شهادت امام رووف، حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) عرش و فرش سوگوار و سیاهپوش است.

به گزارش رادیو دری؛ در سوگ هشتمین پیشوای شیعیان جهان عالم آل محمد(ص) امام علی بن موسی الرضا (ع) دلها غمزده و سینه ها سوزان است و جانهای شیفته آن امام بزرگوار در همه جای عالم به شوق زیارت حرم شریفش در مشهد الرضا پر می زند.

حرم مطهر امام رضا (ع) در شهر مشهد در آخرین روز ماه صفر کانون عشقبازی دلدادگان آل محمد(ص) است که از راههای دور و نزدیک و با رعایت مقررات کرونایی خود را به شهر مشهد (استان خراسان رضوی ) و این حرم فرشته نشین می رسانند تا در شهادت مظلومانه پیشوای خویش به محضر آن سلطان دل ها عرض ادب و ارادت کنند.

در سال های گذشته همزمان با آخرین روز ماه صفر سالروز شهادت  حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) شهر مشهد میعادگاه هیات های گسترده سینه زنی و زنجیر زنی بود که از جای جای ایران و دیگر کشورهای اسلامی می آمدند و در سوگ امام بزرگوار خویش عزاداری می کردند، اما در دو سال اخیر به علت گسترش بیماری کرونا محدودیت های ویژه ای برای برپایی این آیین ها اعمال می شود.

امام رضا(ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) ۲۰ سال امامت امت اسلام را برعهده داشتند که این سال ها همزمان با خلافت هارون، امین و مامون عباسی بود.

ایشان پیش از سفر به خراسان در مدینه زندگی می‌کرد و در سال 200 یا 201 هجری قمری به دستور مأمون و به اجبار او  به مرو رفت و با تهدید و اکراه ولایتعهدی او را پذیرفت.

پس از ورود امام رضا(ع) به خراسان، مأمون برای زیر سؤال بردن مقام  امامت و علم ایشان، مناظراتی میان حضرت رضا(ع) و بزرگان ادیان و مذاهب تشکیل داد که برخلاف میل مأمون، سبب برتری و اقرار همگان به دانش ایشان شد و آن امام همام را به عالم آل محمد شهرت بخشید.

بخشی از این مناظرات در کتاب الاحتجاج اثر طبرسی نقل شده است.

براساس نقل مشهور، امام رضا(ع)، آخر ماه صفر سال 203 قمری در 55 سالگی در  طوس به دست مأمون به  شهادت  رسید و در مکانی به نام بقعه هارونیه به خاک سپرده شد که این مکان زیارتگاه همه دل های عاشق خاندان رسالت است.

رادیو دری سالروز شهادت مظلومانه خورشید تابناک سپهر هدایت حضرت امام رضا (ع) را به همه پیروان و مومنان آن حضرت تسلیت می گوید.

رواق دارالمرحمه حرم مطهر امام رضا (ع)

پرچم عزای حسینی بر فراز گنبد حرم امام رضا(ع) افراشته شد

 

 

 

کلیدواژه