میزان 20, 1400 20:07 Asia/Kabul
  • تاکید بر سیاست حسن همجواری ایران در نشست سیکا
    تاکید بر سیاست حسن همجواری ایران در نشست سیکا

دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران در نشست سیکا بر سیاست حسن همجواری ایران تاکید کرد.

به گزارش  رادیودری به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، "علیرضا حقیقیان"  دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران در ششمین نشست وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا "سیکا" بر سیاست اصولی  ایران برای تقویت حسن همجواری، اعتمادسازی، بازگذاشتن باب گفت وگو با همسایگان و دیگر کشورهای قاره آسیا تاکید کرد. 

حقیقیان با اشاره به تداوم آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، نفی حقوق اولیه مردم فلسطین و کشتار روزانه کودکان فلسطینی و تشدید جنایات رژیم اشغالگر قدس را پیامدهای شوم تسلیم نکبت بار روند  "عادی‌سازی" دانست.

حقیقیان تأکید کرد که تشدید وخامت اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس شریف باید به عنوان نقض آشکار و نظام‌مند حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل به شدیدترین لحن ممکن محکوم شود.

دستیار وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به ادعاهای کذب نماینده رژیم صهیونیستی، تمامی اتهامات مطروحه علیه ایران  را تکذیب و بر این نکته تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با توجه به سابقه دهشتناک خود در امر خونریزی، تجاوز و آپارتاید  نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ سیاسی و اخلاقی شایستگی اظهارنظر در مورد نظام‌های سیاسی مشروع از جمله جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

حقیقیان افزود: نماینده رژیم صهیونیستی باید در مورد برنامه هسته ای نظامی مخفی و صدها بمب هسته ای و سایر انواع سلاح های کشتار جمعی آن برای کشورهای عضو توضیح دهد.  

حقیقیان گفت: تاریخ رژیم صهیونیستی مملو از کشتار، شکنجه، زندان و اخراج مردم فلسطین است و این رژیم به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات غرب آسیا  مطرح است.

ششمین نشست وزرای امور خارجه سیکا علاوه بر استماع نظرات و دیدگاه های مقامات کشورهای عضو، همچنین سندی تحت عنوان «بیانیه ششمین نشست وزرای امور خارجه» را به تصویب رساند.

ششمین نشست وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) ۱۱ و ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱ (19 و 20میزان)  به ریاست قزاقستان در نورسلطان برگزار شد.

پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)

کلیدواژه