میزان 22, 1400 19:52 Asia/Kabul

جهان اسلام در آستانه (جمعه) هشتم ربیع الاول برابر با 23 میزان به سوگ نشسته یازدهمین نور هدایت از سلاله نبوت و رحمت امام حسن عسکری (ع) است.

به گزارش رادیو دری؛ امام حسن عسکری (ع) از نوادگان پاک رسول گرامی اسلام (ع) هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری با توطئه معتمد عباسی در شهر سامرا (شمال عراق) به شهادت رسیدند.

پدر گرامی امام حسن عسکری (ع) حضرت امام هادی (ع) از نوادگان پیامبر (ص) و مادر آن بزرگوار، زنی دانشمند و با فضیلت و خیرخواه بود.

امام حسن عسکری (ع) پس از شهادت پدر، رهبری و زعامت دینی مسلمانان را تا زمان شهادت که 29 سال داشتند به عهده گرفتند.

ایشان در سال‌های امامت خود در سامرا تحت محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی خلافت عباسیان می‌زیست و زیر نظر جاسوسان خلیفه‌های وقت بود و نمی‌توانست با شیعیان ارتباط آزادانه داشته باشد.

بیشتر طول عمر با برکت آن امام همام در حبس خانگی گذشت و علت آن قول مشهوری بود که بیان می‌کرد وی صاحب فرزندی خواهد شد که به‌عنوان منجی آخرالزمان قیام خواهد کرد تا زمین را از عدالت پر کند.

با این حال این امام بزرگوار در مکتب علم و دانش خود اندیشمندان با فضیلتی را تربیت کردند که هر کدام با به جای گذاردن آثار مکتوب در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، گام‌های موثری را برای اعتلای معارف اسلامی برداشتند.

فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) امام یازدهم شیعیان را به مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان به ویژه فرزند بزرگوارشان حضرت ولی عصر (عج) تسلیت می گویم.

کلیدواژه