میزان 26, 1400 14:07 Asia/Kabul
  • تدوین سند همکاری‌ ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا؛به زودی
    تدوین سند همکاری‌ ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا؛به زودی

وزیر امور خارجه ایران از تدوین سند همکاری 20 ساله ایران و ونزوئلا در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش رادیو دری؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «فلیکس پلاسنسیا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشست خبری مشترک گفت: توافق کردیم نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا را در ادامه گفت‌وگوهایمان ترسیم کنیم. قبل از پایان سال جاری میلادی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار می‌شود و نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را فعال خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان همچنین از سفر «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در ماه‌های آینده به ایران خبر داد و گفت: در آن سفر سند همکاری ۲۰ ساله امضا خواهد شد؛ما در تمامی زمینه‌های فنی، اقتصادی، تجاری و علم و فناوری در حوزه معدن و همکاری در حوزه انرژی در سال‌های اخیر توافقات خوبی بین دو کشور داشتیم و بخش‌های مهمی در حال اجراست.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از مردم ونزوئلا و رئیس جمهور مادورو و همه نهادهای قانونی در ونزوئلا حمایت می‌کند،تصریح کرد: اقدام اخیر در دستگیری یکی از دیپلمات‌های ونزوئلا در دماغه سبز و استرداد آن به آمریکا را یک راهزنی می‌دانیم و اقدامی نادرست و غیرسازنده از سوی آمریکا و تعرض به حاکمیت ونزوئلا می دانیم. 

وزیر خارجه ونزوئلا نیز در این نشست خبری مشترک روابط ایران و کشورش را راهبردی خواند و گفت: ایران دوست راهبردی برای دولت، مردم و رئیس جمهور ونزوئلا است.

پلاسنسیا با اشاره به محکومیت دستگیری و استرداد دیپلمات ونزوئلایی از دماغه سبز به آمریکا از سوی ایران خاطرنشان کرد:آمریکا دست به نقض منافع ونزوئلا زده است؛ از تعهد دولت ایران برای محکومیت این اقدام تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه ونزوئلا پیش از این دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و قرار است با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کند.

 

کلیدواژه