عقرب 04, 1400 08:43 Asia/Kabul
  • ادعای جدید آمریکا درباره ایران و برجام
    ادعای جدید آمریکا درباره ایران و برجام

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ادعای جدیدی درباره ایران و برجام مطرح کرد.

به گزارش رادیو دری، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز دوشنبه بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ادعا کرد که این توافق هسته ای آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر با ایران است.

ایران  در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در سال 2018 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرد.

دولت "جو بایدن" ، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش قصد دارند با بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده است، از اینرو باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است.

درخواست ایران برای تضمین توافق هسته ای منطقی است

کلیدواژه