عقرب 04, 1400 08:56 Asia/Kabul
  • پاسخ قاطع ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران
    پاسخ قاطع ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران

 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخی قاطع به گزارش "جاوید رحمان" گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، هدف از چنین گزارش هایی را تنها، استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورها دانست.

به گزارش رادیو دری، پاسخ ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را "زهرا ارشادی"، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت کرد.

وی با بیان این‌که حفاظت و ارتقای حقوق بشر باید یک هدف مشترک برای همه ما باشد، اعلام کرد: با این حال، سوءاستفاده از مکانیسم‌های حقوق بشری به‌ منظور آزار و اذیت گزینشی کشورهایی که از پیشرفت مداوم در زمینه حقوق بشر برخوردارند، احساس همبستگی را به‌خطر می‌اندازد و اهداف انسانی و والای حقوق بشر را خدشه‌دار می‌کند.

ارشادی خاطرنشان کرد: با ‌اینکه تمامی شواهد و واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده این واقعیت است که هیچگونه نیت خوبی در تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، اما ایران با تعمیق سیستم حکمرانی دموکراتیک خود، لحظه‌ای از خدمت به مردم خود منصرف نخواهد شد.

در پاسخ ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که گفت و گو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و برابری تنها ابزار موجود جهت تضمین ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سطح بین‌المللی هستند.

در پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل بیان شده است: خاک ایران دربردارنده  پیکر پاک  هزاران تن از کسانی است که جانِ باارزش خود را در راه دفاع از ملت و مردم ما در طول جنگ تحمیلی صدام علیه ایران فدا کرده‌اند؛ جنگی که منابع مالی، تسلیحات شیمیایی، تانک‌ها، هواپیماها و حتی گلوله‌های آن توسط کشورهای غربی‌ای تامین شده بود که نمایندگان آنها در این جلسه حضور دارند. 

ارشادی در اظهاراتش با طرح این نکته که تاکنون چند بیانیه از سوی نمایندگان کشورهایی که کشور من را در حوزه حقوق بشر مورد نکوهش قرار داده‌اند، در مورد کمپین وحشتناک نسل‌کشی در کانادا قرائت شده است؟ پاسخ داد: هیچ! در عوض، غرب برای ادامه میراث تلخ کانادا در آموزش اجباری کودکان بومی و تطبیق استانداردهای خود با استاندارهای عالی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران مصمم است همچنان از مردم خود در برابر خطر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم که عمدتاً در منطقه ما به‌ موجب مداخلات اعتیادآور، اشغال و تجاوز آمریکا، متحدان و مشتریانش شایع شده است، محافظت کند.

ارشادی گفت: چنین نمایش تلخ و مزورانه که سعی می‌کند نشان دهد به حقوق بشر ایرانیان اهمیت دهد، در مقابل اقدامات قهرآمیز یکجانبه، غیرقانونی و غیرانسانی یکجانبه ایالات متحده، که عملاً هدف آن وارد ساختن شدیدترین ضربات به کودکان، زنان و مردان بی‌گناهی که نیازمند دارو و مراقبت‌های پزشکی می‌باشند، سکوت اختیار کرده است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان افزود: گزارشگر ویژه همچنین در محکومیت یا حتی ابراز نگرانی پیرامون اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه، غیرقانونی و غیرانسانی ایالات متحده آمریکا مردد است.

کلیدواژه