عقرب 06, 1400 08:40 Asia/Kabul
  • کمالوندی: آژانس انرژی اتمی انتشار اطلاعات محرمانه را متوقف کند
    کمالوندی: آژانس انرژی اتمی انتشار اطلاعات محرمانه را متوقف کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه انتشار اطلاعات محرمانه و در اختیار گذاشتن به غیر، در آژانس انرژی اتمی به یک رویه تبدیل شده که باید هر چه زودتر متوقف شود، گفت: حتما اقداماتی انجام می دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات هسته ای گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هرازگاهی گزارشی ارائه می دهد که به نظر می رسد این گزارش ها با این جزئیات نباید صادر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: گزارش ها باید زمانی صادر شود که یک تحول عمده ای پیش آید و یا یک انحرافی رخ داده باشد، اینکه صرف فعالیت های فنی هسته ای یک کشور گزارش و منتشر شود، یک رویه نامیمونی است که متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را از مدت ها قبل شروع کرده است.

کمالوندی گفت: ما به این موضوع بارها و بارها در شرایط و مقاطع زمانی مختلف اعتراض کرده ایم و آخرین بار سال گذشته بود که در یک یادداشت توجیهی کامل به این موضوع پرداختیم که چرا آژانس فعالیت های ریز فنی ایران را منتشر می کند.

وی تصریح کرد:  آژانس بین المللی انرژی اتمی مسؤولیت دو کار عمده را برعهده دارد، یکی این که اطمینان پیدا کند فعالیت های کشور عضو صلح آمیز است و انحرافی ندارد، نکته دیگر کمک به اهداف صلح آمیز کشورهاست که متأسفانه آژانس در مواجه با ایران به نقش دوم خود کمتر عمل کرده است.

کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات عمدتا تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد، متأسفانه آژانس این موضوع را رعایت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را که در دست داشته با جزئیات در اختیار دیگران قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه شود مشاهده می کنیم که مشابه این اتفاق درخصوص دیگر کشورهای اتفاق نمی افتد و گزارش ها با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند که دسترسی به این سایت محدود به کشورهای عضو است.

وی گفت: با توجه به اتفاق پی در پی انتشار اسناد ایران به نظر می رسد که این رویه ای است که تحت نفوذ کشورهای خاص با هدف خاصی در حال انجام است که بخشی از آن ایجاد جنگ روانی است چون این اطلاعات لزومی بر انتشار ندارد.

کمالوندی افزود: از آن جایی که برنامه ایران برای غنی سازی به طور کامل شفاف و بدون هیچ نکته انحرافی است، به نظر می رسد در جهت خدشه دار کردن این برنامه چنین گزارش هایی منتشر می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر این رویه متوقف نشود  مجبور می شویم تا در تعامل خود با آژانس بازنگری کنیم، البته کار پادمانی آژانس انجام می شود؛ باید ساز و کاری تعبیه شود تا آژانس ضمن کلی کردن گزارش های خود از انتشار اطلاعات به دست آمده ممانعت کند.

ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ نظارت فنی یا افشای اطلاعات محرمانه اعضا؟

اعتراض ایران به درز اطلاعات محرمانه در آژانس بین المللی انرژی اتمی

کلیدواژه