عقرب 06, 1400 08:47 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: فضای ماورای جو میراث مشترک همه بشریت است
    تخت روانچی: فضای ماورای جو میراث مشترک همه بشریت است

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران اظهار داشت: فضای ماورای جو، میراث و مایملک مشترک برای همه بشریت است و منحصرا باید برای مقاصد صلح آمیز و به نفع نسل های کنونی و آینده همه مردم کاوش و استفاده قرار گیرد.

به گزارش رادیودری، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی سازمان ملل ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ (5عقرب) افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس کمیته استفاده‌ صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، همچنان بر این اصل مورد توافق جهانی تأکید می‌کند که فضای ماورای جو، میراث و مایملک مشترک برای همه بشریت است و منحصراً می بایست برای مقاصد صلح آمیز و به نفع نسل های کنونی و آینده همه مردم کاوش و استفاده قرار گیرد. 

تخت روانچی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای نقش و جایگاه کمیته علمی سازمان ملل متحد در مورد اثرات تشعشعات هسته ای (UNSCEAR) اهمیت زیادی قائل است؛ ما معتقدیم تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد می بایست متعهد به همکاری با آن باشند.

روانچی در ادامه با تاکید بر اینکه نزدیک به هفت دهه است که مساله فلسطین، چالش برانگیزترین نگرانی بین المللی بوده است، اظهار داشت: سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی، غیرانسانی و توسعه‌طلبانه رژیم اسرائیل که همچنان برخلاف قوانین بین‌المللی ادامه دارد، علاوه بر محرومیت فلسطینی ها از اولیه ترین حقوق خود، منجر به وخامت شرایط زندگی مردم فلسطین نیز شده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: من حمایت کامل و غیرقابل خدشه دولت خود را از مردم فلسطین در مقاومت مشروع آنها در برابر اشغالگری و تلاش در استفاده از حقوق مسلم خود در تعیین سرنوشت خود از جمله پایه گذاری یک کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف اعلام می کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه جولان بخشی جدایی ناپذیر از سوریه تصریح کرد: ایران مجددا تاکید می‌ کند تمامی سیاست‌های تبعیض‌آمیز و غیرقانونی در قبال مردم سوریه، حضور پایگاه‌های ارتش اسرائیل در مناطق غیرنظامی سوریه و اطراف آن و همچنین شهرک سازی و توسعه آن در آنجا نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل و کنوانسیون چهارم ژنو است.

تخت روانچی در پایان ضمن تکرار تعهد و حمایت قاطع ایران از عملیات حفظ صلح سازمان ملل به عنوان فعالیت شاخص این سازمان افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد سهم خود در عملیات حفظ صلح را از نظر لجستیکی و نظامی و با استقرار نیروها، ناظران نظامی، پلیس و غیرنظامیان افزایش دهد.

کلیدواژه