عقرب 24, 1395 18:41 Asia/Kabul
  • ظریف: اسراییل عامل اصلی بحران در منطقه است

وزیر امور خارجه ایران گفت، مشکل اصلی جهان اسلام رژیم صهیونیستی است و دولت های اسلامی باید پاسخگوی غصب حقوق مردم فلسطین توسط این رژیم باشند.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در همایش بین المللی بحران‌های ژئوپولتیک جهان اسلام در تهران، افزود،عامل افراط گری ناکارآمدی دولت های اسلامی در برخورد با رژیم صهیونیستی است و برخی از کشورهای جهان اسلام تلاش می کنند ناکارآمدی خود را به سمت خطرات غیرواقعی همچون اختلاف شیعه و سنی منحرف کنند.

ظریف، مهمترین مشکلات درونی جهان اسلام را سیاسی، اجتماعی و مهمتر از همه، چالش های گفتمانی دانست و تصریح کرد، مشکلات تحمیل شده بر جهان اسلام مشکلاتی است که به شرایط کنونی جهان اسلام دامن زده و افراط، تروریسم، اختلافات فرقه ای، ملی و قومی برخی از آن مشکلات است.

وی خاطر نشان کرد، در جمهوری اسلامی ایران مردم با حضور در صحنه تصمیم گیری بسیاری از چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و در برابر فشارهای خارجی تا حدقابل توجهی به ایران مصونیت داده اند.

وزیر امور خارجه ایران، افزود، کشورهای جهان نباید چالش های کنونی در حال گذار را به محدوده جغرافیایی سوریه، یمن،عراق و جهان اسلام محدود کنند چراکه این چالش ها، خطری هستند که بشریت را تهدید می کنند.

محمد جواد ظریف تصریح کرد، چالش ها قابل مدیریت هستند ولی نیاز به کار جمعی و مشترک دارند و باید به بحران هایی که امروز جهان اسلام را تهدید می کند، توجه ویژه داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد، باید سیاست وحدت را در برابر تفرقه، سیاست مقاومت را برابرتسلیم ، صلح را برابر خشونت و اعتدال را برابر خطر افراط قرار داد.

 

کلیدواژه