عقرب 29, 1400 09:05 Asia/Kabul
  • حمایت قاطعانه چین از ایران در برجام
    حمایت قاطعانه چین از ایران در برجام

چین اعلام کرد قاطعانه از ایران در برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) حمایت می کند.

به گزارش رادیو دری؛ ژائو لیجیان روز جمعه در نشست خبری اظهارداشت: چین از همه طرف ها می خواهد که نقش سازنده ای در این خصوص ایفا کنند و طرف های مربوطه باید تلاش های دیپلماتیک را بیشتر کنند.

ژائو لیجیان خاطر نشان کرد:طرف های مربوطه باید منطقی باشند، خویشتن داری کنند و از اقداماتی که ممکن است در تلاش های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران اختلال ایجاد کند خودداری کنند.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه چین  تصریح کرد ، آمریکا به عنوان عامل بحران کنونی در مساله هسته‌ای ایران، باید به طور کامل سیاست  اشتباه «اعمال فشار حداکثری» بر ایران را اصلاح کند و  دیگر طرف‌ها نیز باید در این راستا نقش سازنده داشته باشند.

بر اساس این گزارش یکی از زمینه‌های اختلاف در مذاکرات برجام اصرار آمریکا بر حفظ بیشتر تحریم‌هایی است که دولت "دونالد ترامپ" بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است.

مضاف بر این، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا هم اعلام کرده است هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، 8 می 2018  به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است آمریکا در جایگاه طرف نقض کننده برجام  باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

تاکید وزیر خارجه چین بر حمایت منصفانه از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

کلیدواژه