واکنش ایران به بیانیه شورای خلیج فارس: اتهامات تکراری را کنار بگذارید
(last modified 1400-09-24T14:04:50+00:00 )
قوس 24, 1400 18:34 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به بیانیه شورای خلیج فارس: اتهامات تکراری را کنار بگذارید
    واکنش ایران به بیانیه شورای خلیج فارس: اتهامات تکراری را کنار بگذارید

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران صدور بیانیه های ضد ایرانی در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را نشانه ادامه نگرش غیرسازنده و ناصواب برخی کشورهای عضو این شورا در قبال ایران دانست و از اعضای این شورا خواست مسیر همکاری را جایگزین اتهامات تکراری کنند.

به گزارش رادیو دری، سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس اخیر خود در ریاض بار دیگر خواهان مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری در هر مذاکراتی درباره ایران شدند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز چهاشنبه با رد اتهامات تکراری و بی اساس مطرح در بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، از معدود کشورهای عضو این شورا که در پشت آن پنهان شده و مواضع غیرسازنده خود را به این نام منتشر می‌کنند خواست در دیدگاهها و رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه‌ای تجدید نظر کنند و مسیر همکاری را جایگزین اتهامات تکراری کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اضافه کرد: ادامه جنگ در یمن، افزایش نظامی‌گری خارجی و ورود عنصر مخرب رژیم‌ صهیونیستی، امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار داده و ایران مراتب نگرانی خود را در این باره اعلام کرده است.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه مداخله ای در برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود، برنامه دفاعی موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده را بر نمی‌تابد افزود: ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین الملل استقبال می کند.

وی همچنین با تاکید مجدد بر موضع بدون تغییر و قطعی ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب  کوچک را جزء جدانشدنی و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و  اظهار کرد: ایران هرگونه ادعا بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می کند.

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض امروز در حالی برگزار شد که رهبران کویت و پادشاه عمان و امارات در این اجلاس حضور نداشتند.

وزیرخارجه سعودی خواهان توافق هسته ای با ایران شد

کلیدواژه