قوس 27, 1400 09:16 Asia/Kabul
  • رافائل گروسی: توافق با ایران یک امر سازنده است
    رافائل گروسی: توافق با ایران یک امر سازنده است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد، توافق با ایران برای جایگزین کردن دوربین‌ها در تاسیسات کرج یک امر سازنده است.

به گزارش رادیو دری، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی در خصوص تاثیر این توافق بر مذاکرات وین گفت، من با تمام طرفها در هر زمانی در ارتباط هستم. من نگران توانایی آژانس برای نظارت کامل بر تاسیسات اتمی ایران بودم و این نظارت‌ها برای مذاکرات برجام نیز ضروری بودند. توافق با ایران برای جایگزین کردن دوربین‌ها یک امر سازنده است.  

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اعتماد میان ایران و آژانس مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوست یا دشمن نیست. ما ناظر بین‌المللی هستیم و هر کاری که می‌کنیم بر مبنای نظارت است. در مورد تحریم‌ها علیه ایران، سوالی که کردید جنبه سیاسی دارد و سوالی نیست که از من پرسیده شود.

رافائل گروسی خاطرنشان کرد، این امری غیرعادی نیست و یک سنت شناخته شده می‌باشد. تحقیقات در مورد وقایع اتفاق افتاده در تاسیسات کرج به ایران مربوط می‌شود و آژانس در آن‌ها دخالتی ندارد و اظهار نظر نمی‌کند.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره تقدم رفع تحریم‌ها بر دسترسی آژانس به محتوای دوربین‌ها و موضوع «نارضایتی آمریکا از توافق ایران و آژانس» گفت: اطلاعات زمانی با ما به اشتراک گذاشته می‌شود که توافق حاصل شود و این توافق زمانی حاصل می‌شود که تحریم‌ها رفع شوند. یک چیز را فراموش نکنید. هنگامی که ما با ایرانی‌ها به توافق برسیم، به اطلاعات دوربین‌ها دسترسی خواهیم داشت اما توافق [احیای برجام] را طرف‌های دیگری قرار است انجام دهند.

دور جدید مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد.

هیأت جمهوری اسلامی ایران در وین ۲ سند پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل گروه  ۱+۴ در مذاکرات وین داده است.

گروسی: توافق با ایران همچنان ممکن است

کلیدواژه