قوس 27, 1400 14:27 Asia/Kabul
  • توپ دریایی فجر 27 ؛ دستاوردی ارزشمند در زمینه تسلیحات دریایی ارتش ایران
    توپ دریایی فجر 27 ؛ دستاوردی ارزشمند در زمینه تسلیحات دریایی ارتش ایران

متخصصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، موفق به ساخت نمونه ای منحصر به فرد از توپ دریایی " فجر 27 " شده اند.

به گزارش رادیو دری، توپ ۷۶ میلیمتری تمام خودکار فجر ۲۷ مهمترین توپ دریایی کالیبر بالا در حال خدمت در کشور است که متخصصان داخلی،  با الگو برداری از توپ‌های ۷۶ میلیمتری اوتوملارا (  OTO Melara )  ساخت ایتالیا موجود در ناوچه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  و با تلاشی ۶ ساله ساخته شده است. 

آمریکا و ایتالیا تکنولوژی ساخت این پیشرفته ترین توپ دریایی جهان را در اختیار داشتند ولی با مهندسی معکوس  متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،  انحصار ساخت آن از این دو کشور خارج شد.

اولین قبضه توپ دریایی فجر 27  در جریان بازدید فرماندهی معظم کل قوا، از پایگاه دریایی نوشهر را نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر روی ناوچه موشک انداز جوشن نصب شد  و مورد بازدید ایشان قرار گرفت.

اکنون بیش از پانزده سال است که در ایران،  توپ دریایی «فجر ۲۷» ساخته شده و بر روی تقریباً تمامی شناورهای رزمی ساخت داخل به ویژه ناوهای کلاس موج نصب شده است. 

متخصصان ایرانی بدون هیچ‌گونه کمک و در اوج تحریم ها، برای شناورهای مختلف نیروی دریایی این توپ را طراحی و ساختند.

توپ دریایی فجر 27 قابلیت درگیری با انواع شناورهای سطحی را داشته و می‌تواند علیه اهداف هوایی نیز بکار گیری شود و این توپ امروزه به عنوان سلاح اصلی اکثر شناورهای سنگین و نیمه سنگین نیروی دریای ارتش حمهوری اسلامی ایران  نصب و بکارگیری می‌شود.

توپ دریایی فجر 27 از گلوله‌هایی،  باکالیبر 76 میلیمتری بهره می‌برد و نواخت تیر آن 120 تیر در دقیقه است.

این سلاح قدرتمند یک توپ دو منظوره است و منظور از دو منظوره بودن  آن این است که این توپ دریایی علاوه بر هدف قرار دادن ناوها ، ناوچه ها ، قایق های تندرو و موشک های سطحی، بالگردها و موشک های ضد کشتی را نیز منهدم سازد و اهداف هوایی تا 23 هزار پا معادل حدود ۷۰۰۰ متر در تیر رس آن قرار دارند.

سرلشکر باقری: ثانیه ای از توسعه توانمندی های دفاعی کشور غفلت نکردیم

کلیدواژه