جدی 21, 1400 11:55 Asia/Kabul
  • ریابکوف: روند مذاکرات وین سرعت گرفت
    ریابکوف: روند مذاکرات وین سرعت گرفت

معاون وزیر امور خارجه روسیه روند از سرعت گرفتن روند مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد.

به گزارش رادیو دری، "سرگئی ریابکوف"  روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با اشاره به اینکه روند مذاکرات مربوط به احیای برجام سرعت بیشتری گرفته و امکان دستیابی به توافق افزایش یافته، گفت: هرچند حل مسئله رفع تحریم‌ها علیه ایران دشوار است که باید با اقدامات متقابل رفع شود.

ریابکوف افزود: «شرایط کنونی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، برای اینکه همه طرفین شرکت کننده در مذاکرات آمادگی خود برای یافتن راه حلی برای فایق آمدن بر مشکلات پیش روی را نشان می‌دهند.»

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «هیچ صحبتی در خصوص تغییر یا جایگزینی توافقات اصولی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در میان نیست، ضمن اینکه، اصلاً درست نیست که ضرب‌الاجلی برای پایان مذاکرات پیرامون برجام تعیین شود.

سرگئی ریابکوف در عین حال یادآور شد همانطور که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کاملاً دقیق و برای منطق همه طرفین قابل درک بود که هر اقدامی باید بر اساس اصل تقابل باشد تا به نتیجه رسید، اکنون نیز امکان حل و فصل مسائل مورد اختلاف درباره رفع تحریم‌ها تنها از طریق اقدام متقابل ممکن خواهد بود و اصلی‌ترین هدف مذاکرات کنونی نیز همین است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج یکجانبه از برجام در سال 2018، در راستای سیاستی موسوم به فشار حداکثری علاوه بر بازگرداندن تحریم‌ های متوقف‌ شده ذیل این توافق، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن ضمن اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری اعلام کرد که قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است، هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌های ضد ایرانی  را در عمل لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.

ریابکوف: دشواری غیرقابل حلی برای احیای برجام وجود ندارد

کلیدواژه