دلو 08, 1400 12:14 Asia/Kabul
  • رایزنی امیرعبداللهیان و گوترش درباره اوضاع افغانستان و یمن
    رایزنی امیرعبداللهیان و گوترش درباره اوضاع افغانستان و یمن

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد درخصوص آخرین اوضاع در افغانستان و یمن و روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

"حسین امیرعبداللهیان"  وزیر امور خارجه ایران  در  گفت‌وگوی تلفنی با "آنتونیو گوترش"  دبیر کل سازمان ملل متحد به تداوم تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه‌ها و اقوام مختلف افغانستان و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و بخصوص زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش تاکید کرد.

توجه به وضعیت آوارگان افغانستانی، ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسانی بین‌المللی از سایر موضوعات مطرح شده در این تماس تلفنی بود.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران  با  اشاره به وضعیت در یمن و تشدید حملات به مناطق غیر نظامی، بر رویکرد مستمر ایران در حمایت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کرد.  

"امیرعبداللهیان" درادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش بس و انجام گفت‌وگو‌های سیاسی در یمن، خواستار ایفای نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران‌های گسترده مناطق غیرنظامی شد. 

وزیر امور خارجه ایران،  روند مذاکرات وین  را مثبت خواند و بار دیگر بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصریح کرد.

"امیرعبداللهیان" همچنین در ادامه با تاکید بر اعتماد نداشتن  به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد.

رایزنی "ظریف" و "گوترش" درباره یمن و افغانستان

کلیدواژه