دلو 16, 1400 14:54 Asia/Kabul
  • رابرت مالی: دولت بعدی آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست
    رابرت مالی: دولت بعدی آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: سیستم قوانین ایالات متحده به نحوی است که رئیس‌جمهور بعدی این کشور ملزم به اجرای برجام نیست.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مه 2018 / ثور1397 با نقض تعهدات واشنگتن در برجام از این توافق خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی که امروز (شنبه) در تارنمای این رسانه آمریکایی منتشر شد، ضمن اذعان به اختلاف نظر واشنگتن و تل آویو در زمینه بازگشت به برجام، خواهان توجه مقام های کنونی تل آویو به پشیمانی مقام های پیشین این رژیم در هواداری از خروج واشنگتن از برجام شد.

رابرت مالی یادآور شد: «در چند هفته اخیر تقریباً هر روز مقام های ارشد پیشین اسرائیل، از جمله حامیان خروج آمریکا از برجام، این تصمیم را از جنبه هزینه ای که بر امنیت اسرائیل وارد کرده، فاجعه بار می خوانند».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر تاکید کرد که هدف کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ در توقف برنامه هسته ای ایران نتیجه عکس داده است.

رابرت مالی درعین حال از پاسخ دادن به این پرسش صریح مجری ام اس بی سی که چرا آمریکا با وجود اینکه از برجام خارج شده، حاضر نیست قبل از ایران به این توافق بازگررد، طفره رفت و مدعی شد که این که کدام طرف زودتر به توافق برگردد، مسئله اصلی نیست.

رابرت مالی همچنین به این سوال مشخص مجری با موضوع اینکه ایران حق دارد به امریکا اعتماد نکند و از این کشور برای تکرار نشدن خروج از توافق ضمانت بخواهد، جواب مشخص نداد و ادعا کرد، دولت کنونی نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نخواهد شد. 

گفتگوی «رابرت ‌مالی» با مقام‌های " تروئیکای اروپایی " درباره برجام

کلیدواژه