دلو 25, 1400 13:33 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت اقدام آمریکا در مصادره اموال مردم افغانستان شرم آور است.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به فرمان اجرایی جو بایدن برای مصادره دارایی‌های افغانستان گفت: «اولین بار نیست که ایالات متحده به غارت اموال کشورهای دیگر دست می زند. باور امریکا این است که مالک همه دنیاست و هرگاه اراده می کند می تواند دادگاه برگزار کند، حکم صادر کند و اموال دیگران را ضبط کند.»

خطیب زاده افزود: «این رویکرد گردنکشانه و یکجانبه ایالات متحده، اولین بار نیست که اتفاق می افتد اما زشتی آن اینجاست که به کشوری تجاوز کرده، میلیاردها دلار خسارت مستقیم و چندین تریلیون دلار خسارت غیر مستقیم زده و هم برای مالیات دهندگان خود و هم برای مردم مظلوم و بی‌دفاع افغانستان هزینه ایجاد کرده است. هنگام خروج تمام زیرساخت‌های افغانستان را یا تخریب کرده یا رها کرده تا از بین بروند. آن وقت باز هم به اندک بضاعت مردم افغانستان رحم نمی کند و به بهانه واهی آن را ضبط می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «این اقدام آمریکا نه تنها شرم آور که اقدامی ضد بشری و ضد انسانی است.» 

خطیب زاده تاکید کرد ایران از این اقدام مشمئز کننده آمریکا اعلام بیزاری می‌کند.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز جمعه گذشته با امضای فرمانی، 3.5 میلیارد دلار از دارایی های افغانستان را برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر مصادره کرد.

آمریکا 3.5 میلیارد دلار دیگر از پول های مردم افغانستان را نیز برای "کمک های بشردوستانه" هزینه خواهد کرد.

انتقاد چین از دستور بایدن درباره غارت اموال افغانستان

رنگین دادفر سپنتا: از اینکه آمریکا را دوست و متحد افغانستان می خواندم احساس گناه می کنم

کلیدواژه