حوت 09, 1400 12:43 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تقابل نظامی بین اوکراین و روسیه، از نظر دیپلماسی هیچ تأثیری بر مذاکرات وین ندارد.

به گزارش رادیو دری،«سعید خطیب زاده» روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران، خاطرنشان کرد: همه کسانی که با دیپلماسی آشنا هستند می دانند که موارد مختلف به شیوه خود پیگیری می شود، هرچند ممکن است دیدگاه های متفاوتی وجود داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: آنچه در وین می گذرد بر اساس درک مشترک برای حفظ منافع همه طرف ها است.

خطیب زاده افزود: تاکنون همه رفتارها و گفت‌وگوها در وین حرفه‌ای و محترمانه بوده است تا در کنار همه تفاوت‌ها به نتایج مناسبی هم برسد.

وی با بیان اینکه غرب هنوز تصمیم خود را نگرفته است و هیچ ابهامی برای آنها باقی نمانده است، تاکید کرد: رفع تحریم ها و مسائل هسته ای از کمترین موضوعات در وین است.

سعید خطیب‌زاده  افزود، در وین نیستیم که توافق جدید کنیم، توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است. ما و ۱+۴ در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود و مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکا خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در خصوص مسائل باقیمانده در وین و مسائل مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد، ‌پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود.

خطیب زاده تصریح کرد، الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و طرف‌های غربی بیش از این کش ندهند. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره برنامه‌ هسته‌ای بوده و طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ها و گستره رفع تحریم‌ها خیلی وسیع‌تر از آن است که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند گفت، توافق قابل اتکاتر و پایدارتر در حال تدوین است و در موضع دستاوردهای هسته‌ای حفظ، صیانت و توان بازگشت پذیری ایران به عنوان تضمین ذاتی و خط قرمز ما باشد.هر چقدر تضامین عینی توسط آمریکا دقیق‌تر داده شود در بندهای مقابل هم این نکته رعایت می‌شود.

هشتمین دور از گفت‌ وگوهای وین با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران، پس از یک دوره تنفس کوتاه برای تصمیم‌گیری ها سیاسی، از هشتم فوریه 2022 /19 دلو 1400 از سرگرفته شده است.

خطیب‌زاده: تهدیدهای توخالی، از مسئولیت بریتانیا در نقض برجام نمی کاهد

کلیدواژه