حوت 10, 1400 08:51 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: جمهوری اسلامی ایران تا ابد منتظر آمریکا نمی‌ماند
    خطیب‌زاده: جمهوری اسلامی ایران تا ابد منتظر آمریکا نمی‌ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:جمهوری اسلامی ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران بامداد سه‌شنبه در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا که تهدید کرده بود در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است، نوشت: آمریکا سالهاست که از برجام "کنار کشیده" است، از این رو باید اطمینان حاصل شود که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت و این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد، تصریح کرد: همه کشورها برای خود "گزینه‌های جایگزین" دارند؛ هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است.


خطیب زاده افزود: اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملاً در دسترس بوده و ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.
رایزنی‌ها در هتل کوبورگ شهر وین در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در جریان است.
این مذاکرات به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده است باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و اجرای تعهداتش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

تکذیب تعیین ضرب‌الاجل آمریکا برای تصمیم گیری ایران در مذاکرات وین

کلیدواژه