حوت 13, 1400 16:15 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب : ریشه بحران اوکراین سیاست های بحران‌ساز رژیم مافیایی آمریکا است
    رهبر معظم انقلاب : ریشه بحران اوکراین سیاست های بحران‌ساز رژیم مافیایی آمریکا است

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با "سایمون کاوونی" Simon Coveney وزیر خارجه جمهوری ایرلند گفت: جنگ، راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست.

به گزارش رادیو دری، "امیرعبداللهیان" در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به اقدامات تنش زای ناتو و متحدانش علیه روسیه اضافه کرد:از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی‌گری در منطقه نباید غافل بود.

وی تجربه حضور خسارت بار 20 ساله آمریکا و ناتو در افغانستان را یادآور شد و افزود:همچنین در مورد بحران یمن باید جنگ خاتمه یابد و راه حل سیاسی در اولویت قرار گیرد. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن واقعیات این کشور را در نظر نگرفته است و کمکی به حل جنگ علیه یمن نخواهد کرد.

وزیر خارجه جمهوری ایرلند نیز در این گفت وگوی تلفنی به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: همه طرف ها تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند و تلاش بر این است که حداکثر اعتماد و اطمینان برای توافق حاصل شود. 

"سایمون کاوونی" مساله تضمین های اقتصادی را برای ایران دارای اهمیت خواند و افزود: ما به عنوان تسهیل کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت، تلاش مضاعفی داشته ایم و ایرلند به نوبه خود می تواند نقش اطمینان بخشی خود را ایفا کند.

وزیر خارجه جمهوری ایرلند در این گفت وگوی تلفنی همچنین درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن گفت: ایرلند از این قطعنامه حمایت نکرد و به دنبال گفت وگو در یمن است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پنجشنبه 24 فوریه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران جمهوری های خودخوانده "دونتسک" و"لوهانسک" در شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس را صادر کرد.

بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ و سامانه‌های موشکی روسیه، مواضع نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین روس نشین هستند که در سال 2014 در پی کودتای غربگرایان علیه دولت وقت، خودمختاری خود از دولت مرکزی اوکراین را اعلام کردند.

 

دولت غرب گرای اوکراین پس از تحولات سال 2014 و برکناری "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهوری روس گرای وقت این کشور، تلاش مستمری برای نزدیکی با اروپا و آمریکا و نیز عضویت در نهادهای غربی به ویژه ناتو  و اتحادیه اروپا را در پیش گرفته است.

در همین حال غربی ها به سرکردگی آمریکا با هدف مهار و محاصره روسیه سیل کمکهای نظامی و تسلیحاتی خود را به سوی اوکراین روانه کرد و ناتو نیز به صورتی فزاینده با برگزازی رزمایش های مشترک و آموزش نظامیان اوکراینی در اوکراین حضور پیدا کرد. 

روسیه در همین زمینه بارها اعلام کرده است: اجازه نخواهد داد کشورش از خاک اوکراین تهدید شود.

روسیه: اوکراین با نپذیرفتن مذاکره، فرصت توقف جنگ را از دست داد

رهبر معظم انقلاب : ریشه بحران اوکراین سیاست های بحران‌ساز رژیم مافیایی آمریکا است

کلیدواژه